Портфоліо учня
Впровадження портфоліо – нової форми контролю
оцінювання досягнень учнів у початкових класах
У нових критеріях оцінювання навчальних
досягнень учнів початкової школи за наказом Міністерства освіти і науки України від 20.08.2008р./№755 рекомендується використовувати для розвитку самооцінної
діяльності учнівських досягнень – портфоліо.
Ось вже як вісім років поспіль у
Червоноградському НВК №13, Львівської області вчителі початкових класів
запровадили дуже змістовні та цікаві папки для учнів – портфоліо.
Протягом чотирьох років навчання в
початкових класах, за тісному спілкуванні вчителя з батьками, такі папки
допомагають прослідковувати динаміку навчального росту учня. Кожна дитина з
радістю демонструє свої досягнення батькам.
Наприкінці четвертого класу учні
одержують портфоліо на добру згадку про навчання в початковій школі.
Отже, що таке портфоліо.
Портфоліо – це колекція учнівських робіт, яка демонструє
досягнення дитини за якийсь період часу. І вчитель і учень залучаються до процесу
вибору зразків робіт для папки.
Папки – портфоліо – це такий метод оцінки дитини, який
базується на колекції робіт учня.
Папки служать наступним
цілям:
-
сприяють поєднанню навчання і оцінювання;
-
дають необхідну інформацію про розвиток дитини
і різноманітність класної діяльності;
-
дають дітям змогу брати у процесі оцінювання
їхньої власної роботи;
-
становлять основу для оцінювання якості загальних
досягнень дитини за різноманітними джерелами.
Папка досягнень може
складатися з трьох елементів:
-
зазначення мети, призначення і стислого опису
папки;
-
змісту з перерахуванням її основних елементів;
-
самоаналізу і планів на майбутнє.
Кожний елемент
має датуватися, щоб легше було простежити динаміку навчального прогресу.
У найбільш загальному вигляді папка досягнень
учня – це форма і процес організації (колекція, добір і аналіз) зразків продуктів
навчально – освітньої діяльності учня, а також відповідних інформаційних
матеріалів із зовнішніх джерел, призначених для наступного їх аналізу,
усебічного кількісного і якісного оцінювання рівня навченості даного учня і подальшої
корекції процесу навчання.
У папку досягнень
учня можуть входити:
-
колекція його робіт, що демонструють не тільки
навчальні результати, але й зусилля, прикладені для їх досягнення, а також очевидний
прогрес у знаннях та в уміннях учня порівняно з його попередніми результатами.
Основне завдання цієї форми
врахування особистих досягнень – показати все, на що здатний школяр.
Педагогічний задум
цієї форми оцінювання полягає в зміщенні акценту з того, що учень не знає і не вміє,
до того, що він знає і вміє з даної теми і з даного предмета, у перенесенні педагогічного
наголосу з оцінки на самооцінку. В папку досягнень можуть бути введені такі категорії
і найменування продуктів навчально – пізнавальної діяльності:
1.
Роботи самого учня, як класні самостійні,
так і домашні:
-
прикладні проекти ( як індивідуальні,
так і групові );
-
розв’язки складних цікавих задач з даної теми ( на вибір учня);
- розв’язки задач і вправ із підручника, виконаних самостійно понад навчальну програму;
-
твір з складних питань даної теми;
-
реферати;
-
наочність з даної теми;
-
настінні матеріали, моделі;
-
копії статей із часописів і книг, прочитаних учнем
з даної теми;
-
щоденник роботи над помилками, що виконувалася
в класі і вдома;
-
задачі, складені самим учнем з даної теми;
-
оригінали, фотографії або замальовки моделей
і об’єктів з даної
теми, зроблені учнем чи групою учнів;
-
копії текстів і файлів з інтернетівських
сайтів, комп’ютерних програм і енциклопедій, прочитаних з даної теми;
-
графічні роботи, виконані з даної теми;
-
опис експериментів і лабораторних робіт,
виконаних учнем (як індивідуально, так і малою групою);
-
варіанти робіт, виконаних учнями парами чи
під час взаємонавчання;
-
аудіо, відеокасети з записами виступу учня
з даної теми на уроці (шкільній конференції, семінарі, концерті);
-
листки самоконтролю з описом того, що учень
не розуміє з даної теми, якої допомоги він потребує;
-
роботи із суміжних дисциплін і практичних
ситуацій, в яких учень використовував свої знання й уміння з даної теми;
-
листок цілей, яких учень хотів би досягти
після вивчення даної теми, рівень реального досягнення й опис причин у випадку,
коли цілі не досягнуто;
-
копії робіт учня, виконані в гуртках, що
стосуються даної теми;
-
дипломи, заохочення, нагороди з даного предмета.
2.
Замітки вчителя, однокласників, батьків.
Дані папки досягнень дають більш-менш
повне уявлення про те, що може бути свідченням зусиль, досягнень і прогресу в навчанні
даного учня з даної теми (розділу, предмета).
Кінцева мета цих папок — доказ прогресу в навчанні за
результатами, за затраченими зусиллями, за матеріалізованими продуктами навчально – пізнавальної діяльності.
У
незвичайну папку кожен із нас,
Свої
учнівські роботи вкладає,
Цікаві
завдання, малюнки, вірші у ній зберігає,
Цю
папку – портфоліо ми називаєм.
Учні 4-.А класу
Методист
Червоноградського ІМЦО
Щепанська Ольга Степанівна
Вчитель
початкових класів
Червоноградського НВК № 13,
Червоноградського НВК № 13,
вищої
категорії, "учитель-методист",
Базарницька
Ірина Йосифівна
Немає коментарів:
Дописати коментар