На допомогу молодому вчителю

 Портфоліо учня

Впровадження портфоліо – нової форми контролю

 оцінювання досягнень учнів у початкових класах

         У нових критеріях оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи за наказом Міністерства освіти і науки України від 20.08.2008р./№755 рекомендується  використовувати для розвитку самооцінної діяльності учнівських досягнень – портфоліо.
         Ось вже як вісім років поспіль у Червоноградському НВК №13, Львівської області вчителі початкових класів запровадили дуже змістовні та цікаві папки для учнів – портфоліо.
         Протягом чотирьох років навчання в початкових класах, за тісному спілкуванні вчителя з батьками, такі папки допомагають прослідковувати динаміку навчального росту учня. Кожна дитина з радістю демонструє свої досягнення батькам.
         Наприкінці четвертого класу учні одержують портфоліо на добру згадку про навчання в початковій школі.
Отже, що таке портфоліо.
Портфоліо це колекція учнівських робіт, яка демонструє досягнення дитини за якийсь період часу. І вчитель і учень залучаються до процесу вибору зразків робіт для папки.
Папки – портфоліоце такий метод оцінки дитини, який базується на колекції робіт учня.
Папки служать наступним цілям:
-         сприяють поєднанню навчання і оцінювання;
-         дають необхідну інформацію про розвиток дитини і різноманітність класної діяльності;
-         дають дітям змогу брати у процесі оцінювання їхньої власної роботи;
-         становлять основу для оцінювання якості загальних досягнень дитини за різноманітними джерелами.
Папка досягнень може складатися з трьох елементів:
-         зазначення мети, призначення і стислого опису папки;
-         змісту з перерахуванням її основних елементів;
-         самоаналізу і планів на майбутнє.
Кожний елемент має датуватися, щоб легше було простежити динаміку навчального прогресу.
         У найбільш загальному вигляді папка досягнень учня – це форма і процес організації (колекція, добір і аналіз) зразків продуктів навчально – освітньої діяльності учня, а також відповідних інформаційних матеріалів із зовнішніх джерел, призначених для наступного їх аналізу, усебічного кількісного і якісного оцінювання рівня навченості даного учня і подальшої корекції процесу навчання.
У папку досягнень учня можуть входити:
-         колекція його робіт, що демонструють не тільки навчальні результати, але й зусилля, прикладені для їх досягнення, а також очевидний прогрес у знаннях та в уміннях учня порівняно з його попередніми результатами.
Основне завдання цієї форми врахування особистих досягнень – показати все, на що здатний школяр.
Педагогічний задум цієї форми оцінювання полягає в зміщенні акценту з того, що учень не знає і не вміє, до того, що він знає і вміє з даної теми і з даного предмета, у перенесенні педагогічного наголосу з оцінки на самооцінку. В папку досягнень можуть бути введені такі категорії і найменування продуктів навчально – пізнавальної діяльності:
1.     Роботи самого учня, як класні самостійні, так і домашні:
-         прикладні проекти ( як індивідуальні, так і групові );
-         розвязки складних цікавих задач з даної теми ( на вибір учня);
- розвязки задач і вправ із підручника, виконаних самостійно  понад навчальну програму;
-         твір з складних питань даної теми;
-         реферати;
-         наочність з даної теми;
-         настінні матеріали, моделі;
-          копії статей із часописів і книг, прочитаних учнем з даної теми;
-         щоденник роботи над помилками, що виконувалася в класі і вдома;
-         задачі, складені самим учнем з даної теми;
-         оригінали, фотографії або замальовки моделей і обєктів з даної теми, зроблені учнем чи групою учнів;
-         копії текстів і файлів з інтернетівських сайтів, комп’ютерних програм і енциклопедій, прочитаних з даної теми;
-         графічні роботи, виконані з даної теми;
-         опис експериментів і лабораторних робіт, виконаних учнем (як індивідуально, так і малою групою);
-         варіанти робіт, виконаних учнями парами чи під час взаємонавчання;
-         аудіо, відеокасети з записами виступу учня з даної теми на уроці (шкільній конференції, семінарі, концерті);
-         листки самоконтролю з описом того, що учень не розуміє з даної теми, якої допомоги він потребує;
-         роботи із суміжних дисциплін і практичних ситуацій, в яких учень використовував свої знання й уміння з даної теми;
-         листок цілей, яких учень хотів би досягти після вивчення даної теми, рівень реального досягнення й опис причин у випадку, коли цілі не досягнуто;
-         копії робіт учня, виконані в гуртках, що стосуються даної теми;
-         дипломи, заохочення, нагороди з даного предмета.
2.     Замітки вчителя, однокласників, батьків.
Дані папки досягнень дають більш-менш повне уявлення про те, що може бути свідченням зусиль, досягнень і прогресу в навчанні даного учня з даної теми (розділу, предмета).
Кінцева мета цих папок — доказ прогресу в навчанні за результатами, за затраченими зусиллями, за матеріалізованими продуктами навчальнопізнавальної діяльності.
У незвичайну папку кожен із нас,
Свої учнівські роботи вкладає,
Цікаві завдання, малюнки, вірші у ній зберігає,
Цю папку – портфоліо ми називаєм.
                                                         Учні 4-.А класу

Методист Червоноградського ІМЦО

Щепанська Ольга Степанівна

Вчитель початкових класів 
Червоноградського НВК № 13,
вищої категорії, "учитель-методист",
Базарницька Ірина Йосифівна

Немає коментарів:

Дописати коментар