Елементи
розвивального навчання
на
уроках української мови
« Чим
більше наших органів чуття бере участь
у
сприйманні якого – небудь враження
або
групи вражень, тим тривкіше
лягають
враження на нашу механічну,
нервову пам’ять, вірніше зберігаються нею
і легше потім згадуються»
К.Д.
Ушинський
Розвивальне навчання є надійним ефективним засобом здійснення творчого розвитку
дитини, повноцінного засвоєння всіма учнями кінцевих результатів навчання даного
предмета.
Розвивальна мета полягає в тому, щоб добитися розвитку в учнів пізнавальних
здібностей /сприймання, пам’яті, мислення, уяви, мови/, творчих можливостей.
Завдання вчителя на розвивальному уроці – формувати в учнів діяльність
учіння.
Важливими передумовами розвивального уроку є відсутність в учнів емоційних
напружень під час виконання творчих завдань, наявність бажання продовжувати
роботу, вияви стійкої уваги, позитивного активного ставлення до додаткових
завдань. Хочеться допомогти дітям навчитися висловлювати свої думки як усно,
так і письмово.
Система творчих вправ будується так, що кожне з завдань випливає з
попереднього і в свою чергу служить опорою для наступного. І щоразу вносить
елемент нового, чим забезпечується розвиток мислення.
Робота у системі розвивального навчання дає можливість, виконуючи творчі
для дітей завдання, розглядати проблему з різних сторін, спонукає їх мислити,
вчить доводити правильність своєї думки.
Тема. Звуки і
букви. 2 клас
|
Дуже важливо для розвитку творчості, привчати учнів розраховувати на власні
сили, не схилятись перед труднощами.
Працюючи творчо,
учні мають змогу проявити розумову активність.
1.
24, 28, 7, 18, 31
1. Прочитай правильно числа по порядку, постав наголос.
2. Назви
спочатку одноцифрові; двоцифрові числа.
3. Які парні,
які непарні числа?
4. За допомогою
алфавіту склади слово.
5. Побудуй
звукову модель слова.
2. Склади і запиши правильно слова.
Постав наголос на утворені слова.
Розвивальні завдання
є посильними для переважної більшості учнів класу.
Тому
використовую здебільш під час закріплення даної теми або на уроці зв’язного
мовлення.
Тема. Слово. 2
клас
При вивченні теми «Речення» на уроці з’ясовую з учнями, з чого складається
речення. Пропоную їм за допомогою поданих слів скласти речення.
Під час
виконання подібних завдань учні міркують, активно проявляють свої здібності.
Тема. Речення. 2
клас
|
Використання творчих завдань, раціоналізує роботу вчителя, пожвавлює процес
викладання, допомагає зосередити увагу на найважливішому, найсуттєвішому,
підносить інтерес до виучуваного матеріалу, активізує процес навчання, полегшує
засвоєння учнями навчального матеріалу.
Тема. Слова, які
виражають ознаки предметів. 2 клас
Творчі завдання служать для зорових сприймань учнів. Різновиди творчих
завдань можна застосовувати для перевірки знань учнів, організації самостійної
роботи. Такі завдання дуже подобаються учням.
Тема. Слова, які
виражають ознаки предметів. 3 клас
|
Вправи на
редагування тексту привчають учнів до
правильного висловлення думок і самоконтролю, стимулює їхню пильність.
Тема. Текст. 3
клас
|
Робота над словом і реченням тісно зв’язана між собою, бо речення
складається зі слів, а значення слова розкривається в реченні. З першої теми
систематично проводжу роботу над реченням. Вчу дітей правильно будувати речення
в усній мові під час складання їх за малюнками, картинами. Слідкую за тим , щоб
учні давали повну відповідь на
поставлене запитання.
• За малюнком і
поданим планом склади оповідання.
Дай йому заголовок.
План
1 Яка
пора року?
2 Які стоять дерева?
3 Яка ялинка взимку?
4 Хто сидить на дереві?
5 Де
живуть білочки?
6 Чим
вони живляться?
На уроках зв’язного мовлення пропоную учням розказати
відому казку за допомогою питань і малюнків. Учням на таких уроках дуже цікаво
за початком відомої казки, скласти свою казку. Таким чином, розвивається творче
мислення, уява. Тема. Закріплення знань про розповідні та питальні речення.
Складання розповіді за малюнком та запитаннями. 2 клас
1.
Розглянь уважно ілюстрації.
2.
Поміркуй, чи до однієї казки ці
ілюстрації?
3.
Пригадай, як називаються обидві казки?
4.
Назви героїв цих казок.
5.
Розкажи уривки казок за ілюстраціями.
6.
Чим закінчується кожна казка? Порівняй
кінцівки казок.
7.
Яка казка тобі подобається більше? Чому?
8.
Яка головна думка цих казок?
9.
Добери до кожної казки прислів’я.
10.
Порівняй ці прислів’я.
При складанні віршів звертаю увагу учнів
на рими.
Спочатку у
віршах пропущено по одному слову в кожному рядку.
Тема. Урок
зв’язного мовлення. « Золота осінь» 2 клас.
|
Пізніше завдання поступово ускладнюються.
Дітям пропоную
складати вірші за опорними словами – римами.
Уроки зв’язного
мовлення. «Зима», 3клас
|
«Прийшла
весна», 3 клас
Підсніжник
---------------------------------------------------
біліє
--------------------------------------------------
радіє.
----------------------------------------------------
піднімається,
---------------------------------------------------
вітається.
---------------------------------------------------тендітна,
---------------------------------------------------привітна.
--------------------------------------------------милує.
----------------------------------------------------дарує
Добре підготовлені і проведені перекази привчають учнів логічно, зв’язно
викладати думки, сприяють збагаченню лексичного запасу школярів, прищеплюють
уміння користуватись образними засобами у своєму мовленні.
Читаючи текст, можна якийсь епізод супроводити одним чи двома малюнками за
якими учні потім переказують зміст, вводять деталі, яких не було в тексті
переказу.
Тема. Урок
зв’язного мовлення. 4 клас.
Сполучи і запиши слова в одне речення.
Склади з утворених речень
текст.
1. Сім'я, парк, білочка.
2. Лапка, дім, допомога.
3. Лікування, догляд, воля.
Такий вид переказу навчає точно, виразно описувати предмети, явища
навколишньої дійсності, сприяє не тільки розвитку мовлення, а й розвитку
творчої уяви в учнів.
Наприклад.
|
Дуже дякую за інформацію, було корисно)
ВідповістиВидалити